سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع نبشی فلزی

نبشی

در روشی تولید نبشی پرسی، اساس ساخت این قوطی پروفیل نورد سرد است. به این صورت که ابتدا باید ورق‌ های فولادی مانند ورق سیاه، روغنی، گالوانیزه را برش دهند و پس از بُرش، این ورق ‌ها را برای شکل ‌دهی در دستگاه رول‌فرمینگ قرار می ‌دهند. ورق بر اثر این عبور از دستگاه رول‌فرمینگ، خم می ‌شود و پس از آن، شکل و فرم مورد نظر را به خود می ‌گیرد. اما روش فابریک برعکس این موضوع می باشد.

نحوه‌ی تولید نبشی فابریک به صورت نورد گرم است و در این روش از انواع ورق استفاده نمی شود. بلکه برای ساخت نبشی‌ فابریک، ابتدا شمش فولادی یا بلوم را با اندازه‌ های مشخص به کوره ‌های حرارت، انتقال می ‌دهند. انتقال شمش از غلتک‌ های این کوره باعث کاهش ضخامت و افزایش طول آن می شود که نهایتا به صورت پروفیل نبشی در‌می‌آید. و مورد بعدی که باعث کاهش یا افزایش قیمت نبشی می شود، نوسانات بازار است.

با نگاهی به سطح مقطع نبشی، می توان متوجه شد که این محصول از دو ضلع عمود بر هم تشکیل می گردد که اصطلاحا به آنها “بال” گفته می شود. این بال ها عموما دارای پایه هایی با طول یکسان یا متفاوت هستند. با اینکه به نظر می رسد نبشی نسبت به سایر محصولات قوطی پروفیل ها مانند تیرآهن، میلگرد، پروفیل زد، قوطی های بسته، … کاربرد نداشته باشد، اما یک فرآوره فولادی مهم به حساب می آید.

در پروژه های مختلف، نبشی فولادی در طیف وسیعی از کاربرد ها و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از رایج ترین استفاده ها به عنوان قاب برای قفسه بندی، وسایل نقلیه، انبار، تخت، پنجره، درب و موارد دیگر است. محصول فولادی نبشی یکی از انواع قوطی پروفیل های باز به حساب می آید. نبشی ها معمولا از فولاد کربنی یا ورق های فولادی به صورت نورد گرم یا نورد سرد و با سطح مقطع L شکل ساخته می شوند. اکثر نبشی های فولادی را با زاویه 90 درجه تولید می کنند.

اما مشروط به نوع کاربری آنها، نبشی با زوایای دیگری هم نیز فرآوری می گردد که معمولا سطح مقطع آنها شبیه به V می شود. شاید بتوان گفت مهم نیست که نبشی در کجا استفاده می شود. بلکه با نبشی استحکام فولاد را با وزن کمتر از یک تیر یا کانال استاندارد ترکیب می کنند تا امکان تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان بیشتر سازه را فراهم کنند.

source: انواع نبشی فلزی